Een meisje dat ligt te tekenen zoals het positief dagboek in deze blog.

Geef jouw kind meer zelfvertrouwen met 3 praktische oefeningen

Niets is mooier dan een kind dat blaakt van het zelfvertrouwen. In mijn vorige blog schreef ik 5 tips om je kind daarbij te helpen. Nu geef ik je graag 3 praktische oefeningen. Die oefeningen kun je samen met je kind doen.

Oefening 1: Positief denken

Hoe leer je een kind positief denken? Door het te oefenen! Net als rekenen, schilderen of voetballen, kun je ook leren focussen op alles wat er goed gaat.

Wat heb je nodig?

Een pen of (kleur)potlood en papier.

Laat je kind alles opschrijven (of tekenen) waar hij of zij blij van wordt. Dat kunnen grote dingen zijn, zoals papa of mama of een wedstrijd winnen. Maar ook kleinere dingen, waar je zelf misschien (ook) niet bij stilstaat. Een vlinder in de tuin. De vorm van een wolk. Het lekkere eten op tafel.

Vooral kinderen die van nature negatiever denken, kunnen hier veel van leren. Je kunt de oefening iedere week herhalen tot je merkt dat hij of zij het steeds vaker over leuke dingen heeft.

Oefening 2: Positief dagboek

Deze oefening haakt in op de vorige. Zo kunnen ze elkaar versterken. En de meeste kinderen vinden het ook nog eens heel leuk om deze oefening te doen.

Wat heb je nodig?

Een leuk schriftje en een pen of potlood.

Laat je kind iedere dag 3 dingen opschrijven die er goed gingen of waar hij trots op is. Jonge kinderen kunnen het ook tekenen in plaats van schrijven. Wat heb je geleerd? Wat heb je overwonnen? Wat was een mooi moment?

Als je kind het moeilijk vindt om dingen te verzinnen, dan kun je ze helpen door vragen te stellen. Of met ze mee te denken.

Deze oefening werkt het beste op een vast moment iedere dag. Bijvoorbeeld vlak voor het slapen gaan.

Oefening 3: Doen alsof

Deze oefening helpt vooral goed bij kinderen die niet zo weerbaar zijn en moeilijk voor zichzelf opkomen. Je speelt samen met je kind een situatie na, bijvoorbeeld van school. Jullie kunnen de situatie zelf verzinnen, maar het is nog beter om een ervaring van je kind te gebruiken. Voorbeeld: Iemand maakt een rotopmerking, wat doe je?

Je doet nu samen een rollenspel. Je kunt daarvoor ook twee poppetjes gebruiken, als jullie dat makkelijker vinden. Dat kan een speelgoed dino zijn, een pop of zelfs twee stukken stoepkrijt.

Je laat eerst jouw kind de pestkop spelen. Jij speelt jouw kind. De eerste keer laat je over je heen lopen en kom je niet op voor jezelf. De tweede keer doe je hetzelfde rollenspel maar kom je wel voor jezelf op. Praat met een duidelijke stem en neem een zelfverzekerde houding aan. En stel een oplossing voor. Zo geef je jouw kind een praktisch voorbeeld van hoe hij of zij met zo’n situatie om kan gaan.

Vervolgens draai je de rollen om en laat je jouw kind oefenen met voor zichzelf opkomen. Steun je kind, geef complimenten en oefen het een paar keer zodat het steeds beter gaat.

Heb je al mijn tips en oefeningen uitgeprobeerd maar is jouw kind nog steeds onzeker? Of wil je jouw kind graag een steuntje in de rug geven? Neem dan contact op met mij.

Met mijn coaching met behulp van paarden heb ik al veel kinderen mogen helpen om steviger in hun schoenen te komen staan. Zo geef ik jouw kind extra handvatten om zelfverzekerder te worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.