Overprikkeling Hoorn

Drie tips om met overprikkeling om te gaan

Drie tips om met overprikkeling om te gaan

Bijna alle kinderen zijn hooggevoelig. Toch weten veel mensen niet goed wat hooggevoeligheid eigenlijk precies is. Dat is wel begrijpelijk, want het kan zich op verschillende manieren uiten. De een verveelt zich snel, de ander heeft juist moeite met concentratie. Bij anderen gaat het om een combinatie hiervan. Een overeenkomst is dat wanneer je hooggevoelig bent, je op een bepaald moment overprikkeld kunt raken.

Overprikkeling

De kans is groot dat je overprikkeling wel eens in je leven hebt meegemaakt, ook al wist je misschien niet dat je ervaring zo heette. Bijvoorbeeld: na een lange werkdag bevind je je op een feest en opeens heb je het gevoel dat je hoofd ontploft. De geluiden schieten als kanonschoten je gehoorgang in, de lichten vermoeien je ogen en de spanning in je lichaam bouwt op. Het liefst zoek je een geluidsdichte ruimte om je in af te sluiten, even niets meer te horen en te zien.

Overgevoelige kinderen

Overprikkeling is een ‘overdosis’ aan prikkels die je zenuwstelsel overbelasten. Daardoor kunnen je hersenen de signalen die binnenkomen niet meer verwerken. Wanneer je hooggevoelig bent, ben je hier vatbaarder voor dan mensen die dit niet zijn. En aangezien kinderen nog weinig filters hebben ontwikkeld, geldt dit voor de meesten van hen. Als volwassene ga je je meer conformeren naar de maatschappij en leer je veelal je ‘voelsprieten’ minder gevoelig af te stellen.

Ontspanning opzoeken

Wanneer jouw kind (veel) last heeft van overprikkeling, is er een aantal tips waaraan je zou kunnen denken. Ten eerste is het nuttig je kind aan te leren hoe het ontspanning kan vinden. Oefen met toegankelijke ontspanningsoefeningen, bijvoorbeeld gebaseerd op ademhaling, die dagelijks gebruikt kunnen worden. Zo kan het nuttig zijn ontspanningsoefeningen uit te voeren voor het slapengaan om piekeren te voorkomen. Ook kun je het kind handvatten aanreiken waarmee het zich kan afsluiten om even tot rust te komen. Denk aan oordopjes indoen, zachte en niet irriterende kleding dragen en oefenen met het bewaken van grenzen.

Voldoende bewegen

Een tweede tip om overprikkeling te verminderen, is voldoende bewegen. Richt je hierbij met name op rustige en gecontroleerde beweging, zoals bij wandelen en fietsen het geval is. Bij dit type beweging blijft de hartslag rustig maar verbetert de doorbloeding in het lichaam wel, wat stress helpt reguleren. Tijd doorbrengen in de buitenlucht zorgt er bovendien voor dat jouw kind even het hoofd kan leegmaken.

Hulp inschakelen

De derde tip behelst het inschakelen van hulp. Wanneer het kind weet wie ze in de omgeving kunnen benaderen wanneer ze overprikkeld zijn, kan dat veel rust bieden. Zo kan het zijn dat een leerkracht of een ouder van een vriendje/vriendinnetje ingelicht is en het kind kan helpen weer rustig te worden. Tijdens paardencoaching help ik ook hoogsensitieve kinderen met overprikkeling en daarnaast geef ik ook mindfulnesstrainingen (aandachttraining) zonder paarden. Oefeningen uit deze training gebruik ik ook tijdens de coaching met behulp van paarden. Doordat het paard niet oordeelt en veroordeelt, biedt het een veilige plek waar het kind echt even zichzelf kan zijn en weer kan opladen, zodat het weer een stuk lekkerder in zijn of haar vel komt te zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *