Pesten? 3 tips dit tegen te gaan!
Als ouder gun jij je kind niets anders dan een fijne, gelukkige kindertijd vol vriendjes en vriendinnetjes en leuke momenten. Maar helaas lijkt er ergens iets mis te gaan. Als jij je kind naar school brengt of weer ophaalt, zie je hem vaak alleen staan op het schoolplein. De juf of meester heeft je erop gewezen dat je kind weinig aansluiting heeft met zijn andere klasgenootjes. En het is al meerdere keren voorgekomen dat je kind huilend thuiskomt, en roept: ‘Ik wil nooit meer naar school!’ Het breekt je hart. Als ouder voel je je vaak machteloos. Je bent er niet bij op de momenten dat het pesten plaatsvindt, en kunt het daarom niet tegengaan. Maar gelukkig kun je je kind wél helpen.
Tip 1: Maak het pesten bespreekbaar
Helaas komt het maar al te vaak voor dat pestslachtoffers zich schamen, en het daarom niet delen met anderen. Met als gevolg dat zij de problemen opkroppen, en zich alleen nog maar vervelender gaan voelen. Daarom is het goed om het (vermoeden van) pesten bespreekbaar te maken. Zo kun je het samen oplossen. Probeer goed te informeren en door te vragen. Wat gebeurt er precies tijdens het pesten? Wanneer gebeurt het? Hoe reageert je kind erop, en hoe reageren de pesters en de omstanders? Vraag er echter niet te vaak naar, en probeer het ook niet te beladen en emotioneel te maken. Ook is het slim om de leerkracht erbij te betrekken. Deze kan het pestgedrag in de gaten houden, en de juiste stappen zetten op het moment dat het pesten weer gebeurt. Stap wel altijd in overleg met je kind naar de leerkracht.
Tip 2: Bouw aan het zelfvertrouwen van je kind
Natuurlijk is het niet zo dat de oorzaak van het pesten bij je kind moet worden gezocht. Immers: elk kind loopt een risico om geïntimideerd te worden. Je loopt echter wel een risico op pestgedrag zodra je ‘afwijkt’ van de meerderheid. Je bent bijvoorbeeld hoogbegaafd en haalt heel hoge cijfers, hebt een (vermeende) niet-heteroseksuele identiteit, hebt rood haar of een andere huidskleur. Het is de groepsnorm die bepaalt wat ‘afwijkend’ is, en die verschilt per school en per klas. Wel komt er in veel psychologisch onderzoek naar voren dat pestslachtoffers over het algemeen gevoelige en empathische kinderen zijn. Het helpt om het zelfvertrouwen van je kind te versterken. Dit kun je doen door hem meer complimentjes te geven. Daarnaast kun je ook oefeningen doen om je kind
sterker in zijn schoenen te laten staan. Bedenk bijvoorbeeld spelenderwijs samen manieren waarop je kind kan reageren op het pesten. Hiermee kun je ervoor zorgen dat andere kinderen geen lol meer beleven aan het pesten.
Tip 3: Zoek hulp bij de paardencoach
Als het pesten aanhoudt, is het inschakelen van professionele hulp een goede volgende stap. Zelf weet ik als geen ander hoe het is om gepest te worden. Om je alleen te voelen, en onbegrepen. Maar ik weet óók hoe paarden een lichtpuntje kunnen vormen. Zij kunnen ervoor zorgen dat je meer zelfvertrouwen krijgt, en dat je weer voldoende opgeladen bent om er weer een (school)dag tegenaan te kunnen. Paarden beoordelen of veroordelen je niet. Bij hen kun je helemaal jezelf zijn. Dit is de reden dat ik nu anderen help die hetzelfde hebben meegemaakt. In het individuele coachingstraject gaan we samen met mijn paard Feletha aan de slag met leuke en praktische oefeningen. Door de kracht van herhaling leert jouw kind bepaald gedrag ook in andere situaties toe te passen, zoals op school. Zo voelt je kind zich sterker wanneer het pestgedrag zich voordoet, en zal je kind ook minder van slag zijn. Tijdens de coaching staan er verschillende doelen centraal: het versterken van het zelfvertrouwen, het aangeven van grenzen, het omgaan met emoties, samenwerken, het eigen gedrag en dat van anderen begrijpen en hierover ook kunnen communiceren, en voor zichzelf opkomen. Aan het einde van de coaching gaat je kind vaak weer met meer plezier naar school, speelt hij met vrienden en gaat hij ook weer blij naar huis.
Geweldig! Alleen een punt van aandacht. Hoogbegaafdheid hoeft niet te betekenen dat je ook hoge cijfers haalt. In tegendeel zelfs, vaak zie je een zesjes norm, behalve bij de vakken die de interesses wel wekken:)
Dankjewel voor je reactie Marjolein. Zeker scherp! Zo stellig wordt het ook niet bedoeld inderdaad en ben het zeker eens met je aanvulling. Dankjewel.