Foto van een kind die ontspannen een boek leest.
Blog

Tips voor ontspanning bij kinderen

Ontspanning bij kinderen is belangrijk, voor je kind en ook voor jou. Sint-Maarten is net achter de rug en de drukste maand moet nog komen: Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw… Ik geef je graag een paar tips en enkele praktische oefeningen om jouw kind te helpen ontspannen.

Wanneer kinderen gestrest zijn, kunnen ze diverse klachten krijgen zoals hoofdpijn, buikpijn of een gebrek aan concentratie. Ook slaapproblemen komen veel voor. De symptomen verschillen eigenlijk niet heel veel met wanneer je zelf stress ervaart. Merk je dit op bij je kind? Ga dan (samen) aan de slag met onderstaande oefeningen.

Ontspanningsoefeningen voor kinderen

  1. Aandacht voor de ademhaling. Stress heeft een directe invloed op de ademhaling: wanneer je stress ervaart, wordt je ademhaling sneller en oppervlakkiger. Dit noemen we ook wel de borstademhaling. Door de ademhaling weer terug naar de buik te brengen, waarbij het middenrif wordt gebruikt, raakt het lichaam weer uit de haast modus. Een simpele maar effectieve manier om te ontspannen.
  2. Je kunt je kind ook bellenblaas geven om de buikademhaling te stimuleren. Het kind haalt dieper adem voor het blazen van de bellen. Dit kan nog een leuk spelletje worden ook, door vervolgens de bubbels te prikken.
  3. Ga terug naar het lichaam. Door stress kan een kind of jijzelf al snel veel met het hoofd bezig zijn en weinig oog nog hebben voor het lichaam en de behoeften hiervan. Bij deze oefening vraag je je kind om zijn of haar tenen te voelen zonder eraan te zitten. Vraag of de tenen tintelen, warm of koud zijn of gespannen zijn. Als het je kind niet lukt om de tenen te voelen, vraag dan om de tenen te wiebelen om ze beter te voelen! Ze raken vanzelf meer gefocust op de kleinere delen van het lichaam. Ga vervolgens naar de voeten, dan de onderbenen, en werk zo omhoog tot de kruin. Dit is tevens een hele goede oefening om je kind te laten doen voor het slapen gaan, indien er sprake is van slaapproblemen.
  4. Eenzelfde strategie is om bepaalde spieren, zoals de kuiten, flink aan te spannen en vervolgens weer te ontspannen. Laat je kind bijvoorbeeld zijn of haar vuisten ballen en daarna weer loslaten.

Ontspanning is altijd een belangrijk onderwerp in het jonge en volwassen leven. Je kan deze oefeningen dan ook prima zelf uitproberen. Zo houd je het hoofd koel en jouw rustige overkomen straalt af op jouw kind.

Foto vaneen kind die een paard borstelt, ter illustratie van ontspanning bij kinderen.

Tips voor ontspanning bij kinderen

Als je graag aan de slag wilt met wat simpele ontspanningstips, kun je hiermee uit de voeten:

  1. Laat je kind wegdromen op zijn of haar favoriete liedje;
  2. Geef je kind een stressbal;
  3. Maak (samen) een wandeling;
  4. Laat je kind hobbyen (kastanje dieren maken met lucifers bijvoorbeeld);
  5. Een warm bad ontspant hoofd en lichaam;
  6. Geef je kind een (strip)boek;
  7. Drink thee, zoals groene thee of kamille;
  8. Speel met een (knuffel)dier.

Kan jouw kind wel een extra steuntje gebruiken bij de ontspanning? Mijn therapie met behulp van paarden kan helpen. Ik heb al veel kinderen met stressklachten mogen helpen. Kinderen krijgen meer rust in hun hoofd en hun lichaam voelt meer ontspannen na een behandeling van mijn paard Feletha en mij. Ook geef ik een mindfulness cursus, speciaal gericht op kinderen.

Neem contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *